Recenze na mangy

9. února 2010 v 20:31 | Ryouko
Název: Elegie pro ovečku / Hitsugi No Uta
Autor: Kei Toume
Autor obálky: Kei Toume
Počet stran: 208
Rok vydání: 2009

Kazuna Takashiro, obyčejný středoškolák s neobyčejnou minulostí a ještě neobyčejnější budoucností. Jeho matka zemřela a otec ho opustil krátce potom, co se narodila jeho sestra Chizuna. Od té doby je nikdy neviděl a vychovávají ho jeho teta a strýc, kteří ho chtějí adoptovat. Jednoho dne jde navštívit dům, kde jako malý bydlel. Nalezne tam svoji dávno ztracenou sestru Chizunu. Kazuna jí řekne o svých nočních můrách a nevysvětlitelné žízni po krvi. Zjistí, že se setrou ho poutá rodinné prokletí - choroba, která je mění v upíry a následně zabíjí.

Pokud čekáte klasickou romanci o upírech, nenechte se mýlit. Žádné akce se tu příliš nedočkáte, Elegie pro ovečku je především drama. Není to úplně manga pro děti, spíše pro dospělé. Příběh Kazuny je vyprávěn skutečným způsobem, žádné srdceryvné vytáčky ani nic podobného. Chizuna vystupuje tak, jak se to na její minulost hodí: otec ji sice odvedl, ale jen proto, aby před ní ochránil Kazuna, už od začátku věděla o svém prokletí a její upírství je už v těžším stadiu než u jejího bratra. Proto je chladná a odtažitá, je odsouzena k životu na okraji společnosti. Kei Toume líčí příběh v beznadějném duchu, zbytečně se se čtenáři nemazlí a podsouvá jim obraz nemilosrdného života prokletých upírů.

Další zápletkou je vztah Kazuny a Yaegashi. Yaegashi je dívka, která se o své okolí příliš nezajímá, ale když Kazuna začne chodit s ní do uměleckého kroužku, sblíží se a Yaegashi se do něj zamiluje. Kazuna ji ale pro její bezpečí odmítne. Přestože to, co jsem teď napsala zní naprosto banálně, stále to není nic na způsob přeslazené romantiky.

Kresba překvapivě závisí na vkusu, ale technika kresby se skvěle hodí k příběhu. Podivné okamžiky z minulosti nebo špatné sny podtrhují děsivou, tajemnou a dramatickou atmosféru mangy.

Jednoduše řečeno, pokud už máte plné zuby normálních teenagerovských mang, Elegie pro ovečku bude výbornou volbou. Tentokrát budete totiž muset zapnout mozek. Ne, že by se tam objevovalo příliš vědeckých či jiných pro obyčejné lidí přechytračelých záležitostí, ale u mangy pro dospělé holt musíte trochu přidat (což pro mě osobně bylo dost těžké). Hlavním plusem mangy je silný příběh a realismus, který se tu ve velkém množství objevuje.

Deník pána démonů

1. února 2010 v 21:05 | Ryouko
Nakladatelství: Talpress
Autor: Kara, Lee Yun Hee
Rok vydání: 2007
Originální název: Demon Diary
Počet dílů: 7

Příběh se odehrává ve světě démonů a bohů. Pán démonů, Raenef IV., zemřel a hledá se nový dědic. Tím se stává sirotek a zloděj z donucení, mladý Raenef. Zjistí, že je urozený démonický dědic, náhle má k dispozici jídlo i střechu nad hlavou a dostane moudrého učitele Eclipse, který má Raenefa zaučit.
Život na dvoře ale není tak snadný, Raenef se totiž svojí milou a vstřícnou povahou na pána démonů vůbec nehodí a nemá ponětí o královské etiketě, či magii. Eclipse se snaží ze všech sil, aby z Raenefa udělal pravého a děsivého pána démonů, i když se to zdá jako nemožný úkol. Jejich vztah navíc později přerůstá přes hranice obyčejného přátelství. Ostatní díly se odvíjejí od tohoto úvodu.

I když název Deník pána démonů nepůsobí zrovna inteligentně a mě osobně to spíše odrazovalo od přečtení, pokud máte rádi Asii a její komiksům, je tato série téměř povinnou zastávkou. Kresba je nádherná, vtipné scénky jsou mistrně nakresleny a ani v nejmenším nepůsobí křečovitě či uměle. Navíc se po nich budete opakovaně smát přes celý dům, aniž byste si pořádně uvědomovali, kde že to vlastně jste.
Občas jsou možná problémy s rozeznáním pohlaví postavy, ale to se poddá (příklad: řekněme, že je tam deset postav, 9 z nich jsou muži a všichni vypadají z dálky jak holky a když se tam objeví 10. postava, která vypadá jako muž, je to žena).
Zdá se, že autor poněkud tíhne k shounen-ai, takže jejich milovníci si znovu smlsnou (včetně mě). Vztah mezi Raenefem a Eclipsem je přesně takový, jak to má u správného shounen-ai být: s jemnými náznaky, citem, ochranitelského komplexu... Tuto ságu prostě zhltnete a sedm dílů plného krásných bishíků, humoru a příležitostné romantiky uběhne jako voda.

Zajímavost: Deník pána démonů není japonská manga, ale manhwa, neboli korejský komiks

Hlášky:
"To sis vážně myslel, že ti to spolknu?! Jestli ty jsi pán démonů, tak já jsem bůh!"